Debiut Lady Pank

Podobno niewiele brakowało, by Lady Pank zagrało w 1985 roku na Live Aid. Tak, tym Live Aid. Zespół miał w tym czasie koncertować w Wielkiej Brytanii, a o ich obecność zabiegali producenci Mike Appleton i Hell Ublinger. Cały plan nie wypalił jednak ze względu na perturbacje wizowe*.

Niezależnie od tego, jak apokryficznie brzmi powyższa ciekawostka, chciałbym zatrzymać się na chwilę przy Borysewiczu i spółce. Lady Pank nie należy raczej do zespołów, które cieszyłyby się jakąś szczególną estymą pośród dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestoparolatków. Kojarzą się z czymś nieświeżym i/lub ogniskowym. Zresztą: ciężko myśleć ciepło o zespole, który od około trzech dekad nie nagrał niczego, co nie byłoby świadectwem twórczego marazmu, a którego ejtisowe single (w pakiecie z „Zawsze tam, gdzie ty” z 1990 i „Stacją Warszawa” z 2004 roku) są w dalszym ciągu niemiłosiernie katowane przez rozgłośnie radiowe. 

Tymczasem debiutancki album grupy z 1983 roku to płyta zaskakująco odległa od rockowego schematyzmu, pełna zmyślnych kompozycji opatrzonych błyskotliwymi, czujnymi tekstami Andrzeja Mogielnickiego. Żadne tam pubowe granie na power chordach – „Lady Pank” to przede wszystkim bluszczowate riffy Borysewicza i sporo reggae (wpływ The Police wydaje się tu więcej niż wyraźny). Nawet, jeśli zdążyliśmy się już dawno zmęczyć się „Kryzysową narzeczoną” i „Mniej niż zero” czeka tu nas choćby świetna „Fabryka małp” z surrealistycznym (realistyczno-magicznym?) tekstem, w którym Mogielnicki odmalował „stanowojenne” – a zarazem: zimnowojenne – nastroje przy użyciu nieco innych środków niż ma to miejsce w nowofalowej twórczości kolejnych lat.

Słowem: warto złożyć „LP” ponowną wizytę, choć tego typu pomysł może się niektórym wydawać absurdalny. Jak trafnie ujął to na łamach portalu Porcys Jakub Wencel: „(…) wszyscy doskonale znamy te utwory, może tylko nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak są one dobre”.

__
* źródło: Dariusz Michalski „Za kulisami przeboju” (Wydawnictwo Powszechne, 1990)

Tekst jest częścią projektu „Po(p)land. Baza polskiej muzyki popularnej” realizowanego dzięki stypendium twórczemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *